Mára ez a tendencia nagyban változott, de gyakran találkozom még ezzel a jelenséggel, ami sajnos sok esetben egy karrier ketté törését is jelentheti. Ez a viselkedési minta több tényező összessége, amelyek között szerepel az önállóság, a kontrollra való hajlam, a büszkeség és a bizonytalanság is. De tapasztalatom szerint mindezek előtt említeném a vezetői mintákat, azt, hogy milyen sémákat hordozunk magunkban azzal kapcsolatban, hogy hogyan viselkedik, érez és gondolkodik egy jó vezető. De nézzük meg részletesen a különféle tényezőket.

  1. Önállóság, függetlenség: Ebben az a csapda, hogy ezen tulajdonságoknak köszönhetően válhat egy ember vezetővé. Sajnálatosan egy ponton túl ezek az erények vissza is tudnak vágni. Saját meggyőződésük alapján az igazi vezetőnek mindig képesnek kell lennie arra, hogy önállóan kezelje a kihívásokat és a problémákat.
  2. Kontroll amibiztonság érzetet ad: sok vezető szereti a kontrollt és biztonságot érezni az általuk hozott döntéseik felett. Ha segítséget kérnek, úgy érzik, hogy elveszítik a kontrollt és nem biztosak abban, hogy mások megfelelően fogják megoldani a feladatot legyen is szó bármiről.
  3. Büszkeség és önbecsülés: a vezetők büszkék arra, amit elértek, amit létrehoztak, valamint önbizalommal teli emberek, akik nehezen tudják elfogadni, hogy segítségre van szükségük. Úgy érzik, hogy ha segítséget kérnek, az azt jelenti, hogy nem eléggé kompetensek vagy erősek ahhoz, hogy egyedül megoldják a problémát.
  4. Idő és erőforrások hiánya: gyakran úgy érzik, hogy nincs idejük vagy erőforrásuk arra, hogy segítséget kérjenek vagy megoszthassák a feladatokat másokkal. Úgy érzik, hogy gyorsan kell döntéseket hozniuk és feladataikat megoldaniuk és nincs idejük mások bevonására vagy a támogatásra.
  5. Félelem a megítéléstől: néhány vezető fél attól, hogy mások mit gondolnak róla, ha segítséget, – vagy tanácsot kér másoktól. Attól tartanak, hogy a segítségkérés gyengeségként vagy tehetetlenségként értelmezhető és ezáltal veszítenek a tekintélyükből vagy hitelességükből.

A vezetőknek fontos felismerniük, hogy a segítségkérés nem a gyengeség, hanem bátorság és intelligencia jele. Ha egy vezető felismeri és elfogadja, hogy segítségre van szüksége, az segít abban, hogy hatékonyabban kezelje a kihívásokat és növelje a csapata teljesítményét. A vezetőknek fontos megtanulniuk, hogy hogyan kommunikáljanak és működjenek együtt másokkal. Vezetői példamutatás része lehet az is, hogy azt is megmutassák kollégáiknak, hogy kell tudni segítséget kérni és befogadni a saját fejlődésük érdekében, valamint a közös cél érdekében.