Előző blogbejegyzésemben már írtam erről a témáról, de most szeretném a visszájára is fordítani. Az énmárka (personal brand) mindenki számára fontos, mert a mai világban nemcsak a vállalatok, hanem az egyének is márkaként jelennek meg, akár tudatosan építik azt, akár nem.

Az énmárka az a kép, amelyet mások alkotnak rólunk a tapasztalataik, benyomásaik és a kommunikációnk alapján.

Ha nem foglalkozunk tudatosan vele, akkor is kialakul egy kép rólunk – viszont, ha mi irányítjuk, az hatékony eszköz lehet a céljaink elérésében.

Megingathatatlan tény, hogy az énmárka, a személyes márka az magától is épül. Attól a perctől fogva, hogy megszületünk egészen a halálunk pillanatáig. De nemcsak épülni tud, hanem rombolni is, vagy éppen irányt is tud váltani. Ez nem a modern korunk vívmánya, véleményem szerint az emberiség kialakulásától létezik, csak most kapott nevet. Ha nem is tudok rá példát hozni az ősember által készített barlangrajzokból, de az 1800-as évekből igen.

Ez a híres idézet Johann Wolfgang von Goethe nevéhez fűződik, és az ő egyik legismertebb művében, a „Faust”-ban található. A mondat mély filozófiai üzenetet hordoz: arra utal, hogy minden ember csak azt tudja nyújtani, ami a saját lényegéből fakad. Ez egyfajta önazonosságra, hitelességre és a saját egyediségünk felismerésére utal.

Hogyan befolyásolja az életedet az, amit mások látnak benned, és miért elengedhetetlen, hogy ezt te irányítsd?

Az énmárka lényege pontosan ez: felismerni, hogy mi az, ami igazán a mi lényegünkből fakad, és ezt hitelesen közvetíteni a világ felé. Nem érdemes másokat másolni vagy olyan tulajdonságokat mutatni, amelyek nem önazonosak velünk, mert hosszú távon az emberek a valódi értékeinket és egyediségünket keresik.

Ahogy Goethe mondja, nem adhatunk mást, csak, ami valóban belőlünk fakad – ezt kell tudatosan építeni, és így válik az énmárka természetessé és hitelessé.

A legmegdöbbentőbb példa erre Józsi bácsi az irodaház portás bácsija, aki „Mindenki nagypapája” énmárkával rendelkezik. Azokon a reggeleken, mikor épp irodai napot tartok, azzal a reménnyel a szívemben lépek be az irodaházba, hogy ma biztos, hogy jó napom lesz, főleg, ha Józsi bácsi lesz a recepción. Józsi bácsi bearanyozza mindenki napját. Mindenkihez van egy kedves szava, mosolyog és valami földönkívüli nyugalmat áraszt magából. Józsi bácsi nem ügyvezető, nem az épp aktuális celeb, nem politikus, nem olyan személy, aki tudatosan építené a személyes márkáját, hanem sokkal több ennél. Ő Józsi bácsi! Ő egy jelenség. Szívesen váltasz vele pár szó, pedig az ő élete sincs megkímélve a kihívásoktól.

Józsi bácsinak ez az én márkája. Nem gondolom, hogy bújta volta a szakkönyveket, hogyan építsen énmárkát, személyes brandet. Megtette az helyette, és Józsi bácsi nem tudatos cselekedetei ezt tették. Józsi bácsi ebből mindenhol profitál, de igazából ez őt ne is érdekli.

Miért érdemes énmárkát építeni?

Minden pont mögé képzeld el Józsi bácsit és meglesz a válasz rá, hogy miért fontos énmárkát tudatosan építeni.

  1. Megkülönböztet a tömegből
    Az egyre kompetitívebb munkaerőpiacon és üzleti világban a siker kulcsa az egyediség. Az énmárkád megmutatja, miben vagy különleges, milyen értéket tudsz nyújtani másoknak, és miért érdemes téged választani.
  2. Növeli a hitelességed és a szakmai tekintélyed
    Az énmárka segít szakértői státuszod megerősítésében. Az emberek könnyebben bíznak meg egy olyan személyben, akinek egyértelműen látható és hiteles szakmai identitása van.
  3. Hozzásegít az álmaidhoz
    Az énmárka tudatos építése révén könnyebben elérheted az álmaid, legyen szó karrierről, üzleti sikerről vagy személyes célokról. Olyan lehetőségek találhatnak meg, amelyek összhangban vannak a márkáddal.
  4. Hosszú távon megtérülő befektetés
    Az énmárka nem csupán a jelenlegi munkádhoz vagy szerepedhez kötött, hanem egy életre szóló eszköz, amely végigkísérhet a karriered és életed különböző szakaszain.
  5. Egyensúlyt teremt a személyes és szakmai életedben
    Az énmárka azt is lehetővé teszi, hogy önazonos maradj, miközben kapcsolatokat építesz, üzleti lehetőségeket teremtesz és értéket nyújtasz mások számára.

Miért aktuális most különösen?

A digitalizáció, a közösségi média és a globális összekapcsoltság világában az emberek néhány kattintással képet alkothatnak rólunk. Ha nem formáljuk tudatosan ezt a képet, könnyen lehet, hogy nem azokat az üzeneteket közvetítjük, amelyeket szeretnénk. Az énmárka építése ma már nem luxus, hanem alapvető szükséglet, különösen azok számára, akik szakmai vagy üzleti sikerekre törekednek.

Ha jól irányított énmárkád van, az ajtókat nyit meg, míg, ha nem foglalkozol vele, azok az ajtók talán soha nem nyílnak ki.